Thursday, August 18, 2011

Suntikan KETENANGAN

Alhamdulillah, kini sudah lebih dari separuh dari bulan Ramadhan dan nampaknya tidaklah sesukar mana untuk berpuasa ye? Allah berfirman bahawa semua amal ibadah yang lain adalah untuk hambaNYA tetapi berpuasa di bulan Ramadhan adalah untuk Allah swt. setakat ni..selaku seorang wanita kenalah redha sebab tak dapat puasa penuh kerana 'kitaran biologi badan'.Pepaham sendiri lah ye?Apa yang I nak share kali adalah cuma nak beritahu apa yang baru berlaku pada diri I bebaru ni.

Facebook.Seperti biasa kita akan share dan luahkan apa sahaja, almost anything kan? Seperti biasa, I pun luahkanlah keadaan diri I yang kesunyian,diduga dari banyak segi dan sebagainya. In the end, adalah suara sumbang yang komen, I ni menceritakan aib diri sendiri dengan berbuat begitu, Salahkah I share & luahkan? Ada juga lah yang mengatakan saya ni mengeluh. Itulah dia.... siap kata 'cabaran dia lalui lebih besar lagi.' As for me, I rasa I tak layak nak kata dugaan orang lain kecil atau besar, sebab seperti bertan tan nasihat yang I dah terima mengatakan 'Allah tidak akan menduga hambaNYA melebihi kemampuan seseorang itu sendiri'.
Kita tak tahu dan tak rasa keperitan yang orang lain lalui, jadi janganlah kita sewenang wenangnya nak komen macam macam, orang dah lah tengah down, wrong timing nak bagi nasihat macam tu. Bukan saya berniat nak keras kepala.

Alhamdulillah dah lebih sebulan settle down di tempat tinggal baru, wpun hidup saya kebanyakan masa adalah 'within the 4 walls' sahaja, tetapi itu bukan issuenya. 1st Ramadhan adalah agak sayu bagi saya kerana bersahur & berbuka sendirian, apabila terdengar seruan azan Maghrib. Menjelang minggu ke 2 barulah ada aktiviti sikit semakin banyak jemputan dari brothers dan sisters untuk iftar bersama sama dan I pun decide nak menunaikan solat terawih sekeran mungkin mana yang termampu. Malam kali pertama solat terawih adalah pengalaman yang best namun agak kelakar sebab hampir terlelap sebab bacaan surah yang terlalu panjang. Setiap hari diri ini semakin merindui my parents,called them up almost everyday. But still di malam hari mengenangkan diri yang hidupnya tidak pernah ada banyak persamaan berbanding hamba Allah yang lain sejak kecil lagi. Hidup ku tidak mewah serba serbi hanya sekadar cukup cukup keperluan saja dan kebanyakan masanya memang banyak cabaran untuk manage my financial situation sebenarnya kerana dari segi perubahan pekerjaan, pendapatan & cara hidup yang kini berbeza,dari segi material, kasih sayang keluarga hanya di hatiku memujuk sendiri yang jauh dari mereka & kawan kawan pula tidak banyak dapat meluangkan masa dengan diri ku ini, serta apatah lagi 'teman' di hati, jauh sekali sebab memang saya ni single. Kalau nak hidup enjoy macam orang lain, pun tidak ada guna,sementara saja. Kalau nak terus mabuk bercinta dengan insan bergelar lelaki dan seterusnya melalaikan diri ini dari Allah swt, naudzubillah..No thanks,I'd rather be single. Saban hari menangis tatkala keseorangan.

Teman teman di Facebook have been very supportive.Namun keresahan di hati tetap rasa tidak tenang. I have to admit at 1 point about a week ago i almost gave up hope on my life. Sehinggakan hati terasa sudah 'mati', dan my HEART and my HEAD is battling. Kepalaku mengatakan bahawa ini adalah hidup susah ini  yang ku sendiri pilih, tetapi HATI ku mengatakan ini adalah ketentuan Illahi. Entah bagaimana Allah takdirkan kakiku melangkah ke balkoni dan aku terpandang ke langit dan tiba tiba...seolah olah dadaku yang sesak, kepalaku yang serabut tiba tiba terasa lapang. Dengan ringan kaki ku melangkah ke arah bilik air mengambil wudhu & qadha solat Maghrib yang telah aku abaikan tadi. Astghfirullah...how can I gave up hope on Allah swt. Allah masih sayangkan diri ini, ketika melafazkan Tahiyyat Akhir, air mata berderai mengucapkan kalimah syahadah,terasa kasih sayangnya.

Keesokkan harinya,hati ini rasa seperti telah 'dibersihkan' segala 'semak samunnya'. Tidak terasa sakit sedikitpun tentang apa yang telah terjadi pada diri ini. Inilah dia yang dikatakan Allah makbulkan doaku ketika I really need it. Setiap kali diri ini berdoa selepas solat fardhu, seringkali ku mohon ditetapkan keimanan serta kekuatan hati, dan itulah dia SUNTIKAN KETENANGAN yang Allah janjikan apabila hambaNYA ingat kepadaNYA.......

5 comments:

  1. We hear and we listen. We know and we understand. Kalau kita tumpu pada dunia, hati kita akan resah selalu. If we focus on akhirat inshaallah, segalanya akan dipermudahkan. Health and wealth will come because semuanya dengan izin Allah. Find friends, update blog, share your idea, do some part time, make your self busy??
    As time will pass by,it make u stronger and make will you see clearer. Keep on kick'in- brother

    ReplyDelete
  2. dear freind..i juz doing blogwalking and found ur blogs in others list blog..when i read this entry i felt pity for ur life at first..but u know u're very lucky because first allah give u 'hidayah' or guide for u to choose the right path.next allah still give u strength to endure da miserable life that you have to going through..keep in mind that not all people is given what u had acheived now..you know once people entering islam he/she is like a new born baby becoz allah forgave all their sin...different with me dat are muslim since being born..i had do so much mistakes n u know i felt so happy when i knew my freind entering islam becoz i knew the 'azab' from allah and i don't want my non-muslim friend to felt dat 'azab' same as like me..pray a lot so that u can always be in da right path..just happy to share my opinion to you..=)

    ReplyDelete
  3. Banyakkan berzikir untuk menghilangkan keresahan yg dialami itu
    - Hans

    ReplyDelete
  4. DIA as salaam .... dan DIA lah sumber kesejahteraan

    ReplyDelete