Wednesday, September 7, 2011

Nikmat

Jam menunjukkan hampir jam 3:30 pagi dan Ain masih lagi terjaga, sementara menunggu air yang dijerang mendidih kerana tergerak hati untuk mencuba cara minum susu panas untuk tidur yang lebih lena. Rasanya hampir sejam yang lalu dah telan ubat tidur tapi gagal 'mengantuk'kan mata yang celik & segar bugar lagi ni. Tiada lagi tanda tanda nak tidur..hurm merisaukan kerana esok pagi dah nak kena masuk kerja jam 10pagi.

Oh! Kenapa Ain tergerak hati untuk menitipkan pendapat tentang NIKMAT adalah kerana sejak keadaan kesihatan diri yang agak membimbangkan kebelakangan ini di mana Ain tanpa sedar telah mengabaikan sakit urat saraf yang dah semakin 'affect' my life di mana selalu sangat dapat 'migraineous headache' dan juga 'insomnia' yang akhirnya menyebabkan Ain kekurangan tenaga kerana tidak cukup rehat. Bergantung kepada 'makanan' untuk sumber tenaga tidak mencukupi. In the end doctor sahkan Ain mengidap keadaan kesihatan yang dinamakan sebagai 'low blood pressure'. Tak pernah terfikir bahawa keadaan kesihatan ini amat merbahaya until, one fine day on Sunday, Ain rasa seperti my body lost it's balance, dan jatuh tersungkur ke hadapan kerana rasa pening pening lalat, tapak tangan serta lutut terluka kerana menahan impact badan.

Doctor cuma prescribe ubat dan vitamin untuk urat saraf, yas,alhamdulillah dah tiada migraine but sakit kepala pening masih ada, dan insomnia pun ada kerana ubat tidur yang tidak cukup kuat untuk menumpaskan kecelikan mata ini.

Barulah Ain sedar nikmatnya tidur selama ni....dan barulah sedar betapa nikmatnya mampu solat bersujud di atas lutut serta tapak tangan sendiri yang menyentuh bumi, jadi dalam masa beberapa hari ni solat duduk sajalah nampaknya..... kalau tak nanti rasa macam nak pitam, tapak tangan dan lutut pula lebam.

Hidup 'single' juga suatu nikmat sebenarnya. Baru baru ini, Allah swt telah takdirkan Ain diberi peluang meluangkan masa dengan 1 hamba Allah yang sudah berumahtangga tetapi dari pemerhatian Ain,keadaan rumahtangganya amat mencabar kesabaran. Andaikata Ain yang di dalam situasi dia, belum tentu Ain mampu bersabar sehingga ke tahap itu. Semoga Allah memberikan suntikan kekuatan kepada saudara ku itu,amin.

Oleh itu, marilah kita sentiasa menghargai setiap saat yang ada dalam kehidupan kita walau 'sepahit' mana pun keadaan itu kerana boleh jadi keadaan yang lebih teruk mungkin berlaku selain apa yang kita hadapi sekarang ini.

4 comments:

  1. ain-chan mo ganbatte ne~!

    ReplyDelete
  2. Doa to Allah for you to get better. Take care and don't miss your medication- brother

    ReplyDelete
  3. Good Nite......Assalammualaikum....

    ReplyDelete
  4. laa ta'quzu hu sinatun wa laa naum ...tidak kamu dapati DIA lalai atau tidur

    ReplyDelete